In dit artikel leg ik uit hoe een probleem bij een WordPress website kan ontstaan en vooral ook wat je eraan kan doen om de storing op te lossen.
Misschien ken je het wel, de WordPress website draait al een geruime tijd en je wilt de website uitbreiden met een nieuwe functionaliteit en installeert daarvoor een WordPress plug-in. Na installatie het inmiddels beruchte wit scherm. Oei… wat is er nu aan de hand?
Ten eerste, geen paniek! Drink rustig een kopje thee en keer dan terug naar het beeldscherm en realiseer je dat alle problemen op te lossen zijn.
Natuurlijk zijn er naast het witte scherm ook andere problemen mogelijk zoals vreemde code door het scherm die zichtbaar is, er zijn geen plaatjes zichtbaar, de site is gehacked en zo voorts.
Een zogenoemd “best practice” is om er eerst voor te zorgen dat alle thema’s een plugins uitgezet zijn. Zorg dat je een standaard WordPress thema aanzet zoals Twenty Fifteen. Daarna ga je een voor een de plugins weer aanzetten om te zien of het probleem in een plugin zit. Schrik niet terug om het huidige thema en de plugins uit te zetten, er gaan geen instellingen door verdwenen. Wat eventueel kan gebeuren is dat je bij de menu’s opnieuw een vinkje moet zetten bij welk menu deze hoort.
Ook het updaten van WordPress en het thema en de plugins kan een oplossing voor het probleem zijn. Zorg dan dat je een goede backup hebt!
Als je het vermoeden hebt dat het aan de plugin ligt, dan kan je die via het Dashboard uitzetten mits je nog toegang tot het Dashboard hebt. Een andere methode is via FTP toegang tot de webserver te maken en dan de directory naam van de plugin te hernoemen naar bijvoorbeeld naamvandeplugin-oud.
Het is ook mogelijk om WordPress in de speciale debug mode te plaatsen. Dan krijg je wellicht tekst op het scherm te zien die aangeeft waar het probleem zich bevindt. Dit doe je door wp-config.php aan te passen. Haal het bestand via FTP binnen.
Zoek de volgende regel op:
define('WP_DEBUG', false);
Verander het woord false naar true en plaats het bestand weer terug via FTP.
Als je WP_DEBUG aan zet dan komen alle PHP foutmeldingen, globale mededelingen en foutmeldingen op het scherm.
Als je de meldingen in een bestand wil opslaan kan je ook de volgende regel toevoegen aan wp-config.php:
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
Het log wordt dan opgeslagen in /wp-content/debug.log.
Nog even kort samen gevat alle stappen die je kan ondernemen bij het oplossen van problemen.
Check dan of er HTML code op de pagina. Ga daarom naar het Tekst tabblad gedeelte en doorzoek de pagina op onbekende code. Het kan zijn dat een spatie of teken zoals < of “ te veel of te weinig staat.
Check of de standaard upload folder is geselecteerd via Dashboard, Instellingen, Media, Uploads en deze moet staan op wp-content/uploads/
Als je WordPress wachtwoord kwijt bent kan je deze via de database wijzigen met behulp van bijvoorbeeld PHPMyAdmin. Dit leg ik uit in een blog artikel.
WordPress plugin updaten geeft error download mislukt map niet schrijfbaar
De doelmap voor het updaten van WordPress bestanden bestaat niet of is niet schrijfbaar.
Check via FTP programma of [ wp-content ] + [ uploads ] CHMOD 755 hebben Maak in root TMP map aan
In wp-config.php voeg toe:
define('WP_TEMP_DIR','/tmp');
Ik kom er écht niet uit, help mij bij het oplossen van het probleem.