SEO handleiding

In deze SEO handleiding laat ik je zien wat moet je doen om goed zichtbaar te zijn bij Google of bij andere zoekmachines. Hoe jij ervoor zorgt dat je website goed gevonden wordt met name voor de doelgroep waar jij als ondernemer of organisatie het voor doet. De doelgroep die je graag op jouw website wil verwelkomen.

Daarvoor bestaat zoekmachine optimalisatie, of in het Engels Search Engine Optimization oftewel SEO.

In dit artikel ga ik ook bespreken wat op dit moment de belangrijke trends en ontwikkelingen zijn als je kijkt naar SEO waarvan Google heeft aangegeven dat zijn belangrijke accepten.

Inhoudsopgave

  1. Waarom SEO?
  2. On-page SEO.
    1. Wat is een snippet
    2. Zoekwoorden tools.
    3. Specifieke keywords.
    4. SEO plug-in software gebruiken.
    5. Afbeeldingen op de pagina.
    6. Weblinks op de pagina.
  3. Linkbuilding.
    1. Externe inkomende links.
    2. Externe uitgaande links nofollow tag.
    3. Interne links binnen je website.
  4. Technische website aspecten.
    1. Complexiteit.
    2. Onderliggende code.
    3. Laadsnelheid.
    4. Mobiele vriendelijkheid.
    5. Google algoritme updates.
    6. Lage bouncerate.
    7. Spraakgestuurde zoekopdrachten.
    8. Vernieuwing van de website.
  5. Een SEO trend.
  6. Handige tools en sites.

 

Waarom SEO?

Iedereen zoekt eerst op internet. Als je ergens naar op zoek bent, of het een product of dienst is, een vakantie of een zakelijk iets, veel van ons gaan zich eerst oriënteren op internet. Wat is er te verkrijgen, wat wordt er allemaal aangeboden. Voordat je de stap gaat zetten om daadwerkelijk met een bedrijf of organisatie in contact te komen. En daarom is SEO belangrijk, want als het gaat om het product of dienstverlening wil je dat jouw doelgroep uiteindelijk bij jou terecht gaat komen.

De volgende onderwerpen ga ik in dit artikel bespreken.

  1. On-page SEO
  2. Linkbuilding
  3. Technische website aspecten
  4. Mobiele vriendelijkheid
  5. Google algoritme updates
  6. Spraakgestuurde zoekopdrachten
  7. De SEO trends
  8. Handige Google tools

On-page SEO

Hoe optimaliseer ik elke pagina van mijn website voor zoekmachines. Om goed zoekmachine optimalisatie uit te leggen is de vergelijking leggen met een boek handig. Omdat dit heel erg tot de verbeelding spreekt. Als je naar een bibliotheek of boekenwinkel gaat, dan staan daar kasten vol met boeken. Als die boeken staan met hun kaft naar je toe. Daar staat de titel van het boek op en de schrijver. Over het algemeen ga je met je ogen over de titels heen net zolang je een titel vind die voor je uitspringt. Een woord of de woord combinatie geeft de trigger dat zou wel eens het boek kunnen zijn waar je naar op zoek bent.

En dan pak je dat boek uit de kast en draai je het over het algemeen meteen om. Achterop staat de beschrijving, waar gaat het in grote lijn over, inhoudelijk. Op het moment dat je de bevestiging vindt in de beschrijving wat je in de titel al vermoedde, zal je het waarschijnlijk openslaan en doorbladeren. Je begint bijvoorbeeld met de inhoudsopgave. Hoofdstukken met een kopregel. Dat zegt wat er in het hoofdstuk staat. Je komt bij paragrafen met kopregels erboven die wat vertellen over de paragraaf. Afbeeldingen en foto’s met beschrijvende tekst en als laatste zie je vaak de bronvermelding.

Elke webpagina heeft een titel en omschrijving

Al deze aspecten heb je ook in een website, sterker nog op elke pagina van de website. Net als het zoeken naar een boek heeft een webpagina een titel, pagetitel, een omschrijving, meta-description tag, inhoudelijke tekst, kopregels, hoofd – en sub-kopregels, de tekst zelf, foto’s en plaatjes waar vaak ook iets verklarend bij staat. Je kunt ook links en verwijzingen hebben naar andere bronnen en andere pagina’s op je website waar meer informatie te vinden is.

onpage seo

Als je je dat realiseert, weet je dat deze onderdelen van belang zijn om snel en makkelijk duidelijk te maken aan bezoekers en zoekmachines waar je website en webpagina’s over gaan. Op het moment dat je die op een goede manier invult en duidelijk maakt: dit is mijn onderwerp, dan zal Google en andere zoekmachines het begrijpen: dit is het onderwerp van deze website of – pagina en zullen je, als iemand erop zoekt, je naar voren brengen als één van de zoekresultaten waar mensen inhoud of antwoord op hun vraag kunnen vinden.

De kern van SEO

Dat is de kern wat we noemen : on-page SEO. Op elke webpagina de onderdelen die ik net benoemd heb op een goede manier vullen en erin aangeven wat het onderwerp van je pagina is en waar die over gaat. De basis van goede vindbaarheid maakt Google en anderen duidelijk waar je pagina over gaat. De SEO onderdelen of elementen zijn: Page title, meta description tag, (meta keyword tag).

De meta keyword tag is door de jaren heen wat uitgebuit. Er zijn mensen mee aan de haal gegaan door er allerlei keywords in te stoppen waar niet zozeer de website over ging maar waarmee ze wel bezoekers probeerden te trekken. Vandaar dat Google heeft gezegd; daar kijk ik niet meer naar. Vandaar dat die tussen haakjes staat. De H1, hoofdkopregel van een pagina, H2 tot en met H6 sub-kopregels. Tekstelementen waarbij je ook dik gedrukte en schuin gedrukte tekst kunt gebruiken om zaken op te laten vallen. ALT tag, beschrijvende tekst bij plaatje, foto of links. De zgn. anchortekst, woord of woordcombinatie waar je een verwijzing in legt. Ik zal het één voor één uitleggen.

Wat is een snippet

Als je in Google zoekt, krijg je zoekresultaten gepresenteerd. Die bestaan bovenaan uit de page title van de pagina. Dan de URL, het adres van je website of – pagina, dan de beschrijving of meta description tag en helaas, dit is wel een extreem voorbeeld, kom ik vaak op internet tegen dat je weinig of niets zeggende zoekresultaten, snippets, tegenkomt. Als je hiernaar kijken en dit tegenkomt, denk je: wie is dit, wat doet dit bedrijf. Wat heb ik daaraan? Niets.

Het is zaak in dat snippet, (page title, meta description tag), zo verhelderend mogelijk bent, wie je bent, wat je doet en te bieden hebt. Bijvoorbeeld fietsen, mountainbikes van Jan tweewielers. Uw specialist voor kopen, huren, repareren. Dan staat onomstotelijk vast wie dit bedrijf is. Wat het doet en waarvoor je er kunt aankloppen. Dat is een kwestie van goed nadenken: wat is het wat ik doe, te bieden heb en hoe kan ik dat zo kort en bondig d.m.v. page title en meta description tag vastleggen in mijn pagina zodat onomstotelijk vaststaat voor de klant die dit tegenkomt: ik moet bij Jan zijn voor mijn fietsonderhoud o.i.d.

Elevator Pitch

Zie zo’n snippet (of knipsel) als de “Elevator Pitch”. Stel je voor je stapt in een gebouw in een lift. Daar staat je potentieel grootste klant die je je kunt wensen. Je moet snel om deze persoon te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom ie met jou zaken moet doen. Dat is belangrijk ook als je je website opzet. Dat in een ogenblik, zo’n snippet, duidelijk is voor een persoon die dat ziet, daar moet ik voor die dienst of zo zijn. Sta daar eens bij stil voor jezelf. In krachtige bondige zinnen jezelf presenteren. Probeer dat ook te vertalen naar je website ten minste vanaf je homepage uit te stralen, zodat mensen die op je website komen ook meteen die boodschap meekrijgen.

Wat daar belangrijk aan is, dat je nadenkt wat voor jou belangrijke keywords zijn waarop je gevonden wilt worden maar meer nog: probeer dat te bedenken vanuit de optiek van jouw doelgroep. Hoe gaan zij op zoek naar jou? Welke woorden zouden ze gebruiken of woordcombinaties. Welke synoniemen of variaties zijn er voor jullie producten of diensten.

Zoekwoorden tools

Daar zijn ook tools voor. De Google keyword planner, wordt ook gebruikt in voormalig Google adwords, tegenwoordig Ads geheten. Die suggereert op basis van zoekgedrag van ons allemaal door de jaren heen hoe er naar bepaalde producten etcetera gezocht is. Daar kan je van leren. Dat kan betekenen dat er een aantal woorden voorgesteld worden waar je zelf niet aan gedacht hebt maar wel bruikbaar zijn. Er is ook een andere tool: Google trends. Daar kan je op de langere termijn nationaal en internationaal zien rondom bepaalde onderwerpen wat het zoekgedrag is geweest van mensen. En ook welke andere woorden er in de zoekopdracht zijn gebruikt. Die twee tools helpen je om meer inzicht te krijgen voor de keywords.

Ben je ook in staat om dan die woorden op een goede manier te verwerken op je website? Kijk naar de tekst, de boodschap die je presenteert, of je in staat bent die verschillende trefwoorden, variaties, combinaties, synoniemen op een goede natuurlijke manier te gebruiken zodat je voorkomt dat mensen zoeken naar gerelateerde keywords die niet op je website staan, zodat je niet gevonden wordt. In al die onderdelen die we genoemd hebben is het van belang om die keywords te gebruiken.

Specifieke keywords

Zorg er ook voor dat je keywords specifiek zijn. D.w.z. als je een vrij algemeen trefwoord gebruikt, kan het zijn dat iemand erg veel zoekresultaat krijgt bij Google. Het natuurlijke gedrag van mensen is dan dat men nader gaat specificeren. Dat kan simpel zijn dat bijvoorbeeld dingen lokaal gevonden zijn. Zoeken op naar een kapper. Dan krijg je een miljoen hits. Als je dan zoekt op: kapper Oss. Wordt het specifieker. Dus de zoekopdracht specificeren.

Probeer dat voor jezelf te bedenken dat je keywords niet te algemeen zijn maar specifieker zijn aan wat je doet. Dat voorkomt dat veel mensen ongewenst op je website komen die niet vinden waarnaar ze op zoek zijn. Probeer die variatie en combinaties in webpagina te verwerken. Dat begint ermee om het trefwoord te verwerken in het adres van je pagina URL. Bv www.domeinnaam.nl. Zet erachter als paginanaam dat keyword of gebruik het keyword in de paginanaam. Het eerste kenmerk voor Google: als daar abc staat, zal die pagina ook over abc gaan.

Verwerk dan dat keyword in je snippet. Dus in combinatie met page title met meta description tag. Dus voorbeeld: fietsenzaak waarbij het over racefietsen en mountainbikes gaat, verwerk dat in titel en meta description tag. Probeer alle gerelateerde keywords eromheen (kopen, huren, reparaties) in die zin te verwerken zodat ze snel zien dat ze daarvoor bij je terecht kunnen. Die combinatie van woorden leert Google ook: ik hoef niet alleen bij Jan te zijn voor fietsen maar ook voor mountainbikes en racefietsen, etc. Dus daar verwerk je het allemaal in.

SEO plug-in software gebruiken

Heb je een WordPress website dan zijn er diverse plug-ins die je kunnen helpen bij OnPage SEO. Twee bekenden zijn de SEO plug-in van Yoast of de All in One SEO.

Bijvoorbeeld de Yoast plug-in helpt je bij het invullen van een page title en meta tag plus laat zien hoe komt dan mijn snippet eruit te zien. Die doet dat heel mooi. Je ziet bij je pagina binnen WordPress, onderaan de pagina een stuk waar je de tekst intypt. Die plug-in laat zien waar je page title en meta description title in kunt vullen en terwijl je dat doet, bouwt die voor jou visueel de snippet op. Daarin zie je heel mooi hoe het er in Google straks uit komt te zien. Dat kan heel behulpzaam zijn om tot een aantrekkelijke snippet te komen.

Software geeft ook advies

Daarnaast geeft de software ook advies of controleert. Je kan een keyword opgeven voor een pagina en dan kijk je; heb je netjes je keyword in je page title verwerkt, heb je de meta description tag verwerkt? Heb je het in de tekst verwerkt? Staat het er voldoende in et cetera. Dan is het de tekst op de pagina zelf. Dat is net als met een boek. De hoofd kopregel geeft aan waar je nu over gaat lezen. De kopregel heet in HTML termen de H1 header.

Dat is een hele belangrijke want nadat Google naar je snippet heeft gekeken en kijkt: wat staat er in de pagina titel? Lees ik dus terug in de meta description tag dat het inderdaad over het onderwerp vanuit de pagina titel gaat, is het volgende: kom ik een H1 header tegen? En staat daar in grote lijnen hetzelfde, dat het over dat onderwerp gaat. Dat is van belang, begin elke pagina dus liefst met een H1 kopregel, waarin je laat zien waar deze pagina over gaat.

Headers gebruiken

Het volgende is dat je voor paragrafen en tekstblokken H2 t/m H6 headers kunt gebruiken. Dus net zoals je in een hoofdstuk per paragraaf even opnieuw vertelt waar het over gaat, ga je nu voor logische tekstonderdelen of tekstblokken of paragrafen ook op je site een sub-kopregel gebruikt.

H1 t/m H6 zijn zes verschillende definities van het uiterlijk van een kopregel. Bijvoorbeeld de eerste is vet gedrukt, grote letters, staat erboven. De tweede is iets kleiner lettertype. De derde is b.v. schuin gedrukt. Zo kan je dus zes verschillende variaties opbouwen om onderscheid te maken tussen verschillende sub-kopregels voor onderdelen. Of het nou H2 header is of H6 maakt voor Google geen verschil. De H1 headers vindt ie wel belangrijk omdat dit voor hem wel een idee geeft van waar die tag, die paragraaf over gaat. Daarom is het ook van belang om tenminste nog een keer op die pagina het keyword terug te laten komen want dan herkent Google dat het nog steeds over dit onderwerp gaat.

Tekst moet leesbaar blijven

Vroeger werd er witte tekst op een witte achtergrond geschreven waar keywords in staan om Google voor de gek te houden, maar dat wordt nu door Google afgestraft. Verder moet het leesbaar blijven, niet het lettertype tot bijna 0 reduceren. Google ziet dat het niet leesbaar is. Je kunt wel zeggen: in de wat minder belangrijke tekst voor de lezer, kun je voor een wat kleiner lettertype kiezen. Is er veel tekst kan je ook tekst lager op de pagina zetten. Of je ziet weleens bij webwinkels dat als je klikt op de toelichting van een product dat dan iets openklapt of uitvouwt. Dat kan, dan maakt het nog altijd onderdeel uit van de pagina zelf. Houd er rekening mee dat je het gebruiksvriendelijk houdt voor de gebruiker. Je ziet weleens dat er gevarieerd wordt met lettergroottes. Wees er bedacht op dat het gebruiksvriendelijk moet zijn.

In de tekst kun je het trefwoord gebruiken. Daarmee kan je ook variëren met dikgedrukte – en schuingedrukte tekst. Je zult als lezer merken dat het opvalt. Dat geldt ook voor zoekmachines. Als je iets wilt highlighten omdat er iets belangrijks staat, kan je van deze twee mogelijkheden gebruik maken. Zo wordt het ook door Google geïnterpreteerd. Als er specifieke dingen zijn rondom het onderwerp en het onderwerp wordt ook nog eens benoemd, dan kan het gunstig zijn om het te highlighten (geselecteerd tonen).

Afbeeldingen op de pagina

Je ziet dat we tegenwoordig steeds meer pagina’s verrijken met foto’s en plaatjes, video. Het is zo dat tot op heden Google onvoldoende images kan interpreteren, omdat vaak foto’s niet concreet gebruikt worden. Het staat ergens voor. Vaak wil je er iets mee verklaren. Daarom is het belangrijk om een zgn. ALT tag toe te voegen aan de plaatjes. Dat is een beschrijving die je aan een plaatje toevoegt van een tiental woorden waarmee je verklaart waarom dat plaatje op die pagina staat en wat het symboliseert in relatie tot het plaatje. WordPress heeft mediabibliotheek. Als je daarin een plaatje selecteert zie je aan de rechterkant van ‘t scherm de alternatieve tekst in ‘t scherm verschijnen.

Daar wordt met klem door zoekmachines naar gekeken en zeker ook wat je ziet. Daarmee worden images ook geïndexeerd door zoekmachines, hoe beter je hebt omschreven waarom dat plaatje daar staat en waar het over gaat, hoe groter de kans wordt dat je ook met je plaatjes in zoekresultaten terugkomt. Als je in Google zoekt krijg je eerst de tekstuele zoekresultaten, maar je kan ook kijken welke afbeeldingen of video’s Google hierbij vindt. Als je dat goed beschreven hebt, zal je zien dat onder ‘afbeeldingen’ je plaatje ook steeds beter naar voren gaat komen.

Weblinks op de pagina

Links of het aanleggen van verwijzingen, je kan op een webpagina ook verwijzen naar andere webpagina’s, zowel op je website als op andere websites. Zo’n fietsenhandelaar als Jan bijv. merkfietsen verkoopt en dat hij een link aanlegt vanaf zijn website naar de website van dat merk om daarmee aan te geven: ik verkoop dat merk fietsen. Dat versterkt voor Google dat Jan iets met dat merk fietsen doet. Voor links is het belangrijk dat er ook een goede anchortekst is. We kennen het fenomeen: klik hier. Dat zegt niks. Probeer een link te leggen met de tekst die aangeeft wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Dus niet: klik hier om contact op te nemen, maar : neem contact op. In het woord ‘contact’ leg je de link naar jouw contactpagina, waar je emailadres, telefoonnummer staat, waar ze een formulier kunnen invullen.

Logische links leggen

Probeer bij het leggen van links ook de link te leggen in het logische bijbehorende woord. Dat verklaart het type link (in dit geval naar een contactpagina). In dit geval in het voorbeeld van Jan tweewielers: ‘klik hier voor de website van merk X fietsen’ is niet goed. Maar: ‘meer informatie over merk X fietsen ‘ en leg dan in “merk X fietsen’ de link die naar het merk fietsen gaat. Belangrijk daarbij: zorg ervoor dat SEO elementen op je website ook goed bereikbaar en benaderbaar zijn. Dit omdat je vaak ziet dat het bouwen van websites en zoekmachineoptimalisatie vaak niet hand in hand gaat.

Dat uit zich er weleens in dat een webdesigner een website opzet zonder rekening te houden met dat je makkelijk al die SEO onderdelen moet kunnen invullen om de vindbaarheid van je website goed in te stellen. Bij WordPress zijn bijvoorbeeld heel veel thema’s te vinden voor ‘t opzetten van je website. Ik kom weleens tegen dat er in het thema al bepaalde beperkingen onbewust zijn aangebracht, waardoor je niet alle elementen optimaal kunt invullen.

Handmatig aanpassingen kunnen maken

Bijvoorbeeld door het opgeven van een titel leg je per definitie al vast hoe je page-title eruit komt te zien en hoe je H1 header eruit komt te zien. Dat je dan niet meer zelf handmatig in staat bent om er een variatie of nuance van te maken om die zoekbaarheid te optimaliseren. Of dat er bij die definities van H1 t/m H6 headers er geen mooie bruikbare definities tussen zitten, zodat je goed gebruik kunt maken van de kopregels in de teksten. Dus let op met het bouwen van je website en welk thema je gaat gebruiken, alle noodzakelijke SEO elementen goed bereikbaar zijn en goed in te stellen zijn.

Uiteindelijk zou het visuele deel van een pagina er zo uit kunnen zien. Boven die H1 kopregel met daarin onderwerp van je pagina. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een korte bondige inleiding waarin je schrijft waar het over gaat, bijvoorbeeld in italic tekst wat ook erg opval.

Ook sub-kopregels gebruiken

De sub-kopregels, waarmee je bepaalde paragrafen of tekst elementen beschrijft. Links leggen in de juiste woorden die relateren aan die link. Wat niet direct zichtbaar is maar wel op de achtergrond is dat je ook bij een plaatje dat je plaatst een goede beschrijving geeft waarom dit plaatje op deze pagina en hoe verhoudt zich dat tot het onderwerp van de tekst.

Opsomming wordt zeker gewaardeerd, en wordt als zodanig herkend. Als je een tekst hebt die zich leent om een opsomming te gebruiken, zeker doen. Het is een beetje afhankelijk van hoe de opsomming die je gebruikt zich relateert tot de rest van de tekst. Als je er keywords in kunt verwerken, draagt dat absoluut bij.

Ook een menu wordt als zodanig herkend. De definitie van een menu is op de achtergrond zichtbaar. Daarvan weet Google dat wat per definitie in die website aanwezig is. Google interpreteert een menu-opsomming dan anders dan een specifieke opsomming van een tekstpagina. De menu’s worden herkend. Ik kom er later op terug rondom links. Een menu in een website heeft per definitie een verwijzingsrol naar verschillende pagina’s, maar toch wordt dat anders geïnterpreteerd dan dat je in de tekst ook nog eens een verwijzing maakt naar een andere pagina bijvoorbeeld.

Hulp nodig bij de vindbaarheid van uw site? Maak nu een afspraak.

Linkbuilding

Een verwijzing kan op verschillende manieren een rol hebben binnen een website maar is ook van grote waarde. Om te beginnen kan je externe inkomende links hebben. Dat zijn links vanuit andere websites of portals naar jouw website. Die geven een bepaalde waarde aan jouw website. Als iemand naar jou refereert van goh, je moet eens bij die en die gaan kijken, dan is dat een positief signaal over jou als bedrijf. Zo wordt dat ook op internet gezien. Als mensen op websites naar jou verwijzen, draagt dat waarde bij aan jouw website. Zo zijn er ook externe uitgaande links.

Links vanuit jouw website naar andere websites of andere bronnen. Veel mensen denken dat dat slecht voor je is, dat die waarde wegnemen, maar dat klopt niet. Het kan heel erg waardevol zijn, omdat dat een bevestiging van Google kan zijn over het onderwerp waar je website over gaat of dat dat een bepaalde autoriteit voor je website uitstraalt. Als Jan laat zien dat ie een erkende verkoper van merk X fietsen is, en die linkt naar de website van merk X, wordt dat als zodanig versterkt, want Google ziet dat je naar de website van merk X linkt. Wellicht dat Jans naam daar ook vermeld wordt als zijnde een van de leveranciers van merk X. Dan is dat een bevestiging: deze website heeft die relatie.

linkbuilding

Externe inkomende links

Een bedrijfsvermelding bij een externe website met een linkje naar jou toe, is een voorbeeld van een externe inkomende link. Er zijn veel mogelijkheden om je bedrijf ergens te registreren op websites, portals die bijvoorbeeld over jouw product of dienstverlening gaan. bijvoorbeeld door het plaatsen van persberichten. Dan krijg je ook vaak de mogelijkheid om een link naar jouw website aan te leggen. Door blogartikelen te plaatsen op bepaalde forums of blogportals. En denk aan social media. Je kan in een post op Facebook, LinkedIn, Twitter ook verwijzen naar extra informatie die op jouw website te vinden is. Forums, waarop gediscussieerd wordt over onderwerpen waar je wat mee van doen hebt.

Door te reageren, antwoord te geven, te verwijzen naar waar mensen antwoord kunnen vinden op jouw website. Het mooiste is, daar kan je zelf niet heel veel aan beïnvloeden, dat mensen spontaan over je gaan schrijven en naar je verwijzen. Organische linkbuilding. Met de toevoeging dat dat soms een link is die je niet wilt hebben. Vandaar dat het belangrijk is dat af en toe te checken. Let alleen op, als er geen logische relatie is, kan het tegen je werken bij Google. Ga dus niet met iedereen linkjes uitwisselen. Dat geldt ook voor het kopen van links, niet doen. Je weet niet waar ze je links gaan plaatsen en of het bijdraagt aan die relevantie en die kwaliteit.

Externe uitgaande links nofollow tag

Bij een weblink kan je een nofollow tag plaatsen. Wat is dat en wanneer zet je dat erop? Kort gezegd, de nofollow tag is een manier om zoekmachines te vertellen dat ze sommige van hun links naar andere pagina’s niet mogen tellen als “stemmen” ten gunste van die inhoud. Een voorbeeld van de code: <a href=”#de link zelf” target=”_blank” rel=”nofollow”>tekst van de link</a>

Wat eenvoudiger uitgelegd werkt het als volgt. Ik ga nu een link leggen die eigenlijk niet relevant is, die niet een waarde voor mij heeft en die ik als zodanig ook niet door Google geïnterpreteerd wil hebben. Bijvoorbeeld een link van een visboer naar een fietsenmaker is niet logisch. Dat zijn twee compleet andere onderwerpen, dus die zou je dan ook niet leggen.

Stel je voor dat de vishandelaar een link wil leggen naar de fietsenhandelaar, dat ie zegt: we zitten samen in het winkeliersteam en er komt een Kerst- of Sinterklaasactie waar we alle twee aan meedoen. Dan zou voor de bezoeker op dat moment de link wél even relevant zijn maar misschien voor Google absoluut niet want dat draagt niks bij aan de indexering van jouw website. Dan kan je ervoor kiezen om te zeggen; ik zet de link wel, maar ik zet er een nofollow op, omdat het voor Google niet relevant hoeft te zijn.

De relevantie van weblinks

Google is met klem aan het kijken of een link relevant is en of die kwalitatief is en snapt waarom deze link is gelegd. Als je dit zou doen en je zet er een nofollow op, krijg je niet meteen strafpunten. Wel als je heel veel van dit soort links hebt. Dan zegt Google: ik snap nou niet wat je aan het doen bent, je verwijst naar Jan en alleman en ik snap de relatie niet tussen al deze websites, portals, onderwerpen. Dan zou je op een bepaald moment er strafpunten voor kunnen krijgen.

Stel: je hebt 30 klanten die je op je website wilt vermelden. Dat kan, maar kijk even wat voor jou de toegevoegde waarde is. Als je referenties hebt van je klanten en je legt een link naar hun website om aan te geven waarom ze bij jou klant zijn geworden, dan is het verstandig om in elk geval in het stukje tekst wat je schrijft over die review, die relatie dat je duidelijk maakt waarom die link er ligt en dan verklaar je aan Google en anderen waarom die link er ligt.

Nofollow tag gebruiken

Je hoeft niet perse een nofollow erop te zetten als je maar logisch weet uit te leggen, waarom deze relatie gelegd is. Maar als je elle langen lijsten met sponsoren vermeld (denk aan het verenigingsleven) dan ziet Google de toegevoegde waarde niet van in en gebruik je beter de nofollow tag. Dus als het relevant is en een kwalitatieve link dan kan je die plaatsen zonder de nofollow.

In het voorbeeld van de fietsenwinkel en merk X, het mooie is dat het bedrijf achter dat merk kan zien wie naar hem toe is gelinkt en waar de verwijzingen vandaan komen. Het is goed om dat af en toe te checken en te kijken of er links tussen staan waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Soms krijg je links vanuit hoeken van waaruit je dat helemaal niet wilt. Dan kan je een verzoek neerleggen bij zo’n website of portal: je hebt een link naar mij gelegd, maar ik wil niet dat je dat doet. Wil je hem verwijderen? Als een bedrijf dat niet doet, dan kan jij hem laten verwijderen. Er zijn tools waarmee je kunt zien welke websites naar jou gelinkt hebben. De makkelijkste is het voormalige Google Search Console. Die laat zien waar inkomende links vandaan komen.

Interne links binnen je website

Een andere link manier is interne links binnen je website. Binnen een menustructuur leg je al de links naar de opbouw van je website, de verschillende onderdelen en pagina’s. Soms is het handig en prettig voor de bezoeker om in een stuk tekst direct te verwijzen naar ander relevante informatie die je op je website hebt staan. Dan kan het zinvol zijn om ook nog tekstueel in die webpagina een link aan te leggen naar bijvoorbeeld die andere pagina op je website. Daarmee, net als bij die externe inkomende links die jou waarde geven aan je website, kan je ook een structuur opbouwen binnen je eigen website waarbij de ene pagina waarde geeft aan de andere pagina.

Zo kan je dus aan pagina’s die van groot belang voor je zijn, met een dergelijke structuur extra kunnen pushen en extra belangrijk kunnen maken naar Google toe. Ook voor zoekmachines en ook voor bezoekers een extra gemakkelijke navigatiemanier om snel en gemakkelijk van de ene naar de andere pagina te komen waar meer of andere informatie staat.

Technische website aspecten

Complexiteit

Als de complexiteit of de technische complexheid van de website te groot is, dan zal Google je website links laten liggen. Dat is van belang voor goede vindbaarheid. Dat begint met een kwalitatieve hostingpartner. Als je een bedrijf hebt dat net langs de snelweg ligt, ben je snel en makkelijk bereikbaar. Aan de rand van stad ook nog. Zit je midden in de stad is het lastiger. Zo zijn er ook zgn. TIER 1, 2 en 3 hostingpartijen waarbij je direct aan de backbone van het internet zit. Dus aan de snelweg. Hoe dichter je website gehost is dicht aan de snelweg, hoe sneller en gemakkelijker je website bereikbaar en benaderbaar is. Vraag aan je hostingpartij of ze TIER 1,2, of 3 partij zijn, om van hen een kwalitatief beeld te hebben. Sommigen hebben dat op hun website staan, anders even vragen.

Onderliggende code

De onderliggende code van je website is ook belangrijk. Goedkoop is duurkoop. We hadden het over WordPress, als je een gratis WordPress thema op internet vindt en eraf plukt, en gaat gebruiken. Dat kan je weleens heel duur uitkomen omdat er onder water van alles en nog wat mis is met de code dat je niet ziet maar er wel zit. Een schone en nette code van je website is erg belangrijk. Overleg dat met je webdesignpartij, dat ze oog hebben voor schone en foutloze code. Het gaat om hoe de template van je website opgezet is, de onderliggende code daarvan.

Er zijn tools waar je je site kan laten testen door hen en je ziet of er veel fouten geconstateerd worden. Bijvoorbeeld de URL inspector van Google zelf of de W3 validator. Je wil zo min mogelijk fouten zien, maar dat is niet altijd haalbaar dus als er 10 fouten te zien zijn hoeft dat niet erg te zijn.

technische website aspecten

Laadsnelheid

Dat geldt ook voor de laadsnelheid van een pagina. Dat begint tegenwoordig vaak met foto s genomen met onze telefoons, die worden steeds hoger in resolutie, soms wel 3, 4, 5 MB. Zet in ze niet 1:1 op je website. Er moet een enorme hoeveelheid ingeladen worden voordat je webpagina wordt getoond. Stem de resolutie van foto s altijd af op webresolutie voor een website zodat de pagina snel blijft laden. Dat geldt ook voor filmpjes, zorg ervoor dat die niet te zwaar zijn. Over het algemeen: als je een filmpje op Youtube of Vimeo plaatst, en je zet dat op je website via een link, dan zit je goed omdat zij al een optimalisatieslag doen op het moment dat je aan het uploaden bent.

Resolutie van foto’s

Je kunt hoge resolutiefoto’s ook ergens anders neerzetten, dat mensen ze zelf kunnen downloaden. Sommige websites bieden dat, dat je erop moet klikken om ze in volle resolutie naar voren te laten komen. Knip en plak foto’s in het formaat dat je nodig hebt en zet ze er dan pas op.

Geen onnodige en zware scripts. Je ziet op sommige sites dat er van alles geladen wordt aan tools et cetera wat heel zwaar kan zijn en enorm veel impact heeft op de laadsnelheid. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid. Als je bepaalde elementen met scripting in je website moet opnemen, kijk er met je webbouwer naar dat je een zo schoon en compact mogelijke website houdt, dat zo’n script niet onnodig tot veel extra laadtijd leidt. Mocht dat wel zo zijn, overweeg dan om de bezoeker in die tussentijd een melding te geven: we moeten nu even dat en dat laden. Zorg dat er een timer meeloopt. Dat de klant ziet dat er nog wat gebeurt en dat die niet wegloopt want dat is natuurlijk funest.

Google is een machine

In principe zegt Google: hoewel ik een machine ben, wil ik zoveel mogelijk gedragsmatig overeenkomen met een bezoeker. Het logische gedrag dat jij en ik hebben, probeert Google ook na te bootsen. Mensen die een beperking hebben en grotere lettertypes nodig hebben, of dat de site wordt voorgelezen, dat zijn dingen die Google herkent en waar die je nooit op af zal rekenen. Jij hebt aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de website. Net als dat je zorgt dat de website voor desktop als laptop geschikt is, dat is essentieel tegenwoordig voor Google.

De paginasnelheid kan je testen bij deze websites gtmetrix of pingdom.

Mobiele vriendelijkheid

Mobiele vriendelijkheid is heel erg van belang. Inmiddels gaat het merendeel van het internetgebruik via mobiele apparaten, smartphone, tablets. Zorg ervoor dat je website schaalbaar oftewel responsive is, Google kijkt ernaar. Er is een test voor: Google mobile friendly test. Daar kijk je op of ie mobiel vriendelijk is en zo gezien wordt. Google past mobile first indexing toe tegenwoordig. Eerst kijken ze naar de mobiele website, die wordt geïndexeerd en daarna pas naar de desktopversie. Als je een responsive website hebt die schaalbaar is, voor al die devices, is de content die je aanbiedt op de apparaten precies hetzelfde. Dan zal de mobile first index de juiste indexering geven voor de website.

Er zijn websitebouwers die vanuit een desktopversie een aparte mobiele versie hebben gemaakt. Je herkent het weleens dat er dan: m.websitenaam.nl staat. Dan heb je twee aparte websites. Het kan zo gaan dat Google eerst de mobiele gaat indexeren, dat de content dan net wat afwijkt van je desktop website. Dan kan het gevolgen hebben voor je indexering. Als je een responsive website hebt, die op alle devices hetzelfde laat zien, dan heb je daar niet mee te maken.
Voordeel van een aparte mobiele website is dat je aspecten kan laten vervallen die niet van relevant zijn op de mobiele website. Maar over het algemeen ben je gemakkelijker uit met een responsive website.

Test je website op mobiele vriendelijkheid via de Mobile Friendly tool van Google.

Google algoritme updates

Door de jaren heen heeft Google een aantal algoritme updates uitgebracht, waarbij ze nadrukkelijk zijn gaan kijken naar een aantal aspecten van websites waarmee zij bepalen welke website rank ik het hoogste en welke komen daarna.

Voorbeelden van algoritme updates zijn: Panda – content kwaliteit, Penguin – relevante en kwalitatieve links, Hummingbird – dieperliggende betekenis zoekopdracht, Pigeon – lokale vindbaarheid, RankBrain – zelflerende kunstmatige intelligentie.

Panda

De Panda update richt zich op content van slechte kwaliteit. Ze kunnen daar een penalty voor geven. Dubbele of gekopieerde content, content die weinig toevoegt aan wat er al is, spam. Keywordstuffing, heel vaak hetzelfde trefwoord toevoegen, dat is niet meer natuurlijk. Het lijkt erop dat je mij wilt pushen, dat straf ik af. Ongebruiksvriendelijke websites. Er popt van alles op aan advertenties, onoverzichtelijk, vragenlijsten, chatsessies. Mensen zien door de bomen het bos niet meer van tekst, afbeeldingen, filmpjes etc. dit accepteren ze niet en levert een penalty op. Het is belangrijk om te zorgen dat je goede content hebt. Probeer zoveel mogelijk eigen content te genereren. Je eigen verhaal, schrijf unieke stukken. Je mag wel gebruik maken van bronnen maar voeg je eigen waarde eraan toe. Kwaliteit, houdt daarbij de doelgroep in het achterhoofd.

Google raakt weleens in de war als je bijvoorbeeld poloshirts verkoopt en je hebt die in 12 verschillende kleuren en je zou voor elke kleur een aparte webpagina maken. Dan denkt Google: wat is dit? Er zijn wel trucs voor, bijvoorbeeld de nofollow tag. Dat je de basis polo gebruikt als hoofdpagina en de onderliggende kleuren als subpagina’s waar je dan een nofollow link legt, dus de klant kan die wel makkelijk volgen en komt dan bij de rode of de blauwe polo uit, en Google ziet dan dat het om deze polo gaat die er in meerdere kleuren is.

Penguin

Penguin richt zich op linkbuilding, met name op onnatuurlijke of irrelevante links van slechte kwaliteit. Die van websites komen die zelf van slechte kwaliteit zijn, of van spamsites die alleen maar voor het linkbuilden links aan het leggen zijn, ook voor toepassing voor SEO linkbuilding, of links van sites met irrelevante onderwerpen aan jouw site. Betaalde links. Ik bedoel niet een betaalde bedrijfsvermelding op een portal, als je bijvoorbeeld een bedrijfsvermelding hebt, dat is geen probleem. Wel als je met een SEO bedrijf in zee gaat die zegt; betaal mij €500 per jaar en ik zorg dat je allemaal links krijgt, dat is uit den boze.

Ook wordt er gesproken over links met zgn. over geoptimaliseerde anchorteksten, ook vaak uit de categorie SEO linkbuilding, die dus enkel tekst gaan optimaliseren om maar die toegevoegde waarde naar jouw site te krijgen. Dat valt op een gegeven moment op. De truc is: kijk altijd of een link relevant is, kijk of die kwalitatief is, bijdraagt aan je website en zorg voor natuurlijke links. Bijvoorbeeld ook via social media , dat wordt opgepakt door je doelgroep die er van alles mee gaat doen. Zo ontstaan er natuurlijke links, natuurlijke personen die absoluut bijdragen aan de waarde van je website.

Hummingbird

De Hummingbird update richt zich op de intentie en de achterliggende gedachte van zoekopdrachten en wil zoekopdrachten beter kunnen interpreteren en doorgronden. Hier zag je dat Google stappen maakt om zelf intelligenter te worden. Als ik een zoekopdracht intyp naar een bank, wil Google daaruit afleiden of ik een geldbank zoek of om op te zitten. Dat doet die door je totale informatie op je website over het onderwerp in relatie tot al die andere websites en pagina’s die over dat onderwerp gaan, te interpreteren, samen te brengen, te analyseren, om uiteindelijk daarmee het onderwerp beter te begrijpen en sneller en makkelijker te snappen waar je naar op zoek bent.

Het gaat niet alleen meer om losse keywords maar ook om keywords variaties en combinaties. Noem je bank in combinatie met geld of in combinatie met zitten. Tip van Google: schrijf rijke content, probeer zo uitgebreid mogelijk over het onderwerp te schrijven waarbij je ook eventuele synoniemen, combinaties en variaties gebruikt. Daarin kan je bijgestaan worden door Google Keyword Planner en Google Trends om te begrijpen welke woorden voor Google synoniem zijn aan het onderwerp.

Pigeon

Pigeon update is ook interessant. Met name wat betreft lokale vindbaarheid, restaurant, winkel, hotel. Eventuele penalty daar kan zijn is als je foutieve of onvolledige bedrijfsvermelding hebt. Of dat er conflicterende bedrijfsgegevens over je rondgaan. Als je als bedrijf een keer verhuist, wees er alert op dat je op alle plaatsen op internet zorgt dat je adresgegevens worden aangepast waar je bedrijfsgegevens hebt gemaakt. Of instanties die dat moeten weten. Of bij lokale bedrijfslijsten en overzichten die voor jou van belang kunnen zijn. Zorg dat de gegevens niet conflicterend zijn. Kijk welke lokale lijsten interessant kunnen zijn om op te staan met een vermelding.

RankBrain

RankBrain gaat zelfs in intelligentie verder, daarin wil Google nog beter zoekopdrachten doorgronden en is zelflerend. Maakt ook een combinatie met het gebruikersgedrag. Stel je voor dat je je website zo goed geoptimaliseerd hebt dat je op de eerste plek staat maar bezoekers blijven steeds op het tweede zoekresultaat klikken, omdat misschien dat snippet dat ze zien net wat aantrekkelijker is.

Naarmate er meer geklikt wordt op dat tweede zoekresultaat zal Google dat op een gegeven moment ook zien en nummer 2 op nummer 1 gaan zetten. Dus Google gaat nadrukkelijk kijken wat gebruikers doen. Hoe vaak klikken ze, hoe lang blijven ze, hoeveel pagina’s bekijken ze. Dat zegt wat van de waardering die de bezoeker heeft voor die website. Wat kan je eraan doen om door die RankBrain update een penalty krijgt? Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is, zorg voor relevante content. Dan komen we bij Google Analytics waar je in de gaten kunt houden hoeveel bezoekers je website krijgt en hoe lang blijven ze et cetera.

Lage bounce rating

Zorg voor een laag bounce percentage. Iemand komt op je website en ziet meteen: hier moet ik niet zijn en gaat weg. Klaarblijkelijk is het dan zo dat mensen dan teleurgesteld zijn: ze hebben jou als zoekresultaat gevonden. Het zoekresultaat sprak aan, maar als ze naar de pagina gaan en niet vinden wat ze zochten. Dan zijn ze snel weg. De bounce rate wordt ook door Google Analytics aan je verteld. Het kan zijn dat mensen alleen bijvoorbeeld het telefoonnummer zoeken en dan weg zijn. Hoe Google daar onderscheid maakt weet ik niet. Google specificeert een bounce (stuiteren) heel vaak als: ik kom er, ik zie meteen: dit is het niet, en ik ben weer weg.

Spraakgestuurde zoekopdrachten

Tegenwoordig hebben alle mobiele telefoons een virtuele assistent. Denk aan SIRI van Apple, denk aan OK Google, denk aan Microsoft Cortana of aan Amazon’s Alexa. Dat betekend dat we op een andere manier naar informatie gaan zoeken en dat heeft ook weer gevolgen voor zoekmachine optimalisatie.

Dit gaat verandering brengen in de manier waarop we gaan zoeken. Tot voor kort toetsten we keywords of -combinaties in, zal het dan meer vraag-gestuurd zijn: hoe kan ik? Of waar vind ik? Of wie? Je ziet dat het meer een vraag en antwoord constructie wordt. De vraagopdrachten worden als vraag gesteld en je website moet het antwoord geven. Dat heeft gevolgen voor hoe je je pagina’s en onderwerpen moet optimaliseren. Houd in je achterhoofd dat men vraag-gestuurd op zoek kan gaan naar je informatie. Het advies is: zet de vraag die naar alle waarschijnlijkheid gesteld wordt, in de page title en beantwoord dan de vraag in je meta description tag en uiteraard in de content op je pagina. Komt dat straks heel erg overeen met de vraag aan zo’n virtuele assistent dan zal jouw website sneller als een van de zoekresultaten gepresenteerd worden.

Is dat nadelig voor de mensen die het niet vraag-gestuurd vragen? Nee. In principe blijf je toch die keywords en -combinaties in de teksten verwerken. Je ingang is wat anders vanuit die vraag/antwoord constructie. Je moet soms wat creatief zijn in de tekst dan, maar dit is de manier waarop je je website daarop kunt voorbereiden.

spraakgestuurde zoekopdrachten

Als iemand spraak gestuurd zoekt, is het logisch op de manier dat die de vraag gesteld heeft, dat die ook zijn vraag terug vindt en meteen ook het antwoord. Denk vanuit je doelgroep. Als zij vanuit verschillende vraagstellingen bij jou terecht kunnen komen, is het goed om dat op je website te verwerken. Je kunt daarvoor landing pages inzetten. Deze zijn bekend vanuit marketing optiek, dat je een specifieke pagina maakt waar iemand vanuit een marketing actie op komt. Ze kunnen ook ingezet worden op de achtergrond in je website. Ze zijn niet direct zichtbaar via het menu maar vanuit zoekoptiek gecreëerd en daar zou je bijvoorbeeld die vraagstelling en antwoorden in kunnen zetten. En de bezoeker kan dan vanuit die landing pages doorklikken naar de rest van je pagina.

Vernieuwing van de website

Het is absoluut noodzakelijk dat je website toont dat die levend is en blijft. Je hoeft niet elke maand iets toe te voegen of wijzigen, maar het moet niet zo zijn dat er jaren niks gebeurt en dat er ergens nog staat: Copyright 2018. Dan denkt Google: hier gebeurt niks meer en dan verdwijn je uit de zoekresultaten. Dus af en toe updaten, nieuwe of gewijzigde informatie toevoegen. En zeker als het gaat om contactgegevens, die moeten altijd up-to-date zijn.

Een SEO trend

De kwaliteit van content op website moet eigen, uniek en kwalitatief zijn, zorg dat je wat toevoegt. En de gebruikerservaring van bezoekers moet goed zijn, makkelijke navigatie, geen poespas.

Je kunt met structured data de snippets verrijken. Bijvoorbeeld plaatjes tonen, reviews meenemen. Niet elke website of product of dienst leent zich daarvoor maar vaak wel. Het is interessant om te kijken of je daarmee je snippet aantrekkelijker kunt maken. Als iemand meteen een plaatje krijgt bij het zoekresultaat en meteen ziet dat het hoge beoordelingsscore heeft van andere gebruikers dan is de kans groot dat ze erop klikken.

Handige tools en sites

Analytics, Search Console en Webmaster Tools

Om website statistieken te bekijken gebruik je Google Analytics. Een uitgebreide introductie heb ik geschreven in dit volgende blogbericht Google Analytics gebruiken.

De volgende tools zijn te gebruiken om je website te optimaliseren. Google Search Console en Google Webmaster Tools zijn onontbeerlijk bij het beheer van je website. Deze tools laten je zien hoe Google je website ervaart. Of hij problemen met je website ondervindt, of je eventueel een penalty hebt gekregen door een van die algoritmes/updates. Hij vertelt je waarom en wat je moet doen. Ook de sitemap (inhoudsopgave) van je website is van belang omdat je daarmee aan Google aangeeft wat de structuur van je website is. Tip, zorg dat je sitemap ook bij Google bekend is. Deze kan je uploaden naar Google Search Console. De sitemap is te vinden via websitenaam.nl/sitemap.xml of websitenaam.nl/sitemap_index.xml te bekijken.

De sitemap vertelt ook wanneer er nieuwe pagina’s zijn bijgekomen, datum, tijdstip wanneer pagina veranderd. Dat is voor Google een trigger om bij je langs te komen om de nieuwe pagina opnieuw te indexeren. Daarmee wordt snel, goed, volledig je website geïndexeerd en weet je zeker dat Google je complete website in beeld heeft.

handige tools en sites

Google Mijn Bedrijf

Vergeet ook niet Google Mijn Bedrijf (Business) want hier kan je een bedrijfsprofiel aanmaken. Je vertelt NAW gegevens, korte omschrijving wie je bent, wat je doet en te bieden hebt met je zoekwoorden. Vertel in welke branche je zit, wat je werkgebied is. Dit geeft de mogelijkheid reviews te geven. Dat draagt erg bij aan je lokale vindbaarheid maar ook dat je met bedrijfsgegevens vermeld wordt als mensen naar je zoeken en dat er ook op kaartjes aangegeven wordt waar je je bevindt.

Zijn reviews van belang voor de vindbaarheid? Ja, absoluut. Ook het aantal reviews. Dat geeft allemaal indicaties van hoeveel mensen met jou zaken hebben gedaan en tevreden zijn. Je kan het niet volledig anoniem doen. Iemand die een recensie schrijft moet een Google account hebben. Iedereen die een Android telefoon heeft, heeft een Google account. Je ziet wel waar de review vandaan is gekomen.

Tip: stuur na een goed afgerond project of een verkoop een mail met de link naar waar mensen een review voor jou kunnen achterlaten.

Bij Google Mijn Bedrijf kan je ook de recensies van je bedrijf beheren. Stel iemand heeft een negatieve recensie geplaatst. Het beste is om hier op te reageren en een en ander uit te leggen. Maar als de recensie niet gepast is of spam bevat of anders, kan je aan Google te hulp vragen. Ik heb ik mijn blogbericht “Hoe verwijder je slechte Google beoordelingen over je bedrijf” dit uitgebreid behandeld.

Browseo

Een andere handige tool is browseo.net. Bij een site is het soms lastig te zien hoe een pagina is opgebouwd. Daar is die site een mooi hulpmiddel voor. Want bij Browseo kan je de URL van je pagina opgeven en krijg je een betere inzicht hoe de structuur is.

SEO PowerSuite

Dit is een uitgebreid pakket bestaande uit vier soorten programmatuur. Het is best prijzig dus probeer bijvoorbeeld Black Friday in de gaten te houden of een andere dag waarbij gestunt wordt met prijzen.

Ik help u graag om uw site te optimaliseren voor SEO. Maak nu een afspraak.