Dikwijls hoor ik de vraag hoe men meer klanten op zijn of haar webpagina of blog kan krijgen. Er is geen eenvoudige oplossing op deze vraag; derhalve dit item met handige tips voor meer klanten op je webpagina (of je deze met WordPress hebt gemaakt is voor dit blogartikel niet heel essentieel).
Afgezien van alle weetjes die in dit blogartikel opgeschreven staan, is het uiteraard doorslaggevend om bruikbare tekst te schrijven waar jouw klanten (of jouw doelgroep) wat aan bezitten. Daarbij is er (Bijzonder bij startende blogs) een flinke hoeveelheid kalmte noodzakelijk, maar geloof ons: als jij zorgt dat je tekst aangenaam is, komen de klanten vanzelf.
Zorg voor een aangenaam en eenduidige vormgeving.
Eén van de voornaamste dingen voor (terugkomende) klanten is een bruikbare en eenduidige vorm. Bijzonder op blogs en nieuws-sites is dit erg beslissend. Al is je tekst kwalitatief dik voor mekaar, men zal snel wegklikken als je gele karakters op een rode achtergrond plaatst.
Legio bloggers gaan in de misstap door slechte lettertypes en -kleuren te gebruiken op hun webpagina. Als je een ander lettertype wilt gebruiken op jouw WordPress-webpagina, Bezit je mogelijk wat aan de Google Webfonts-plugin.
Evenzo wordt het steeds van belang om een schaalbare webpagina te bezitten, zodat zowel klanten op tablets en smartphones totaal aangenaam kunnen lezen (buiten horizontaal te behoeven scrollen of in te zoomen).
Bezit je een WordPress-webpagina maar deze is niet schaalbaar (= responsive)? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
Zorg dat zoekmachines zoals Google, Yahoo Search en Bing je webpagina gemakkelijk kunnen traceren.
Het verbeteren van je webpagina voor zoekmachines is uiteraard erg beslissend. WordPress zit van zichzelf goed in mekaar; de opbouw van de gros WordPress-themes is voor zoekmachines plezant te begrijpen.
Voor je webpagina verder te optimaliseren, kun je een plugin als WordPress SEO nemen om XML sitemaps te creëren, meta-beschrijvingen aan je pagina’s en berichten toe te voegen en nog veel meer.
Zorg dat je tekst aangenaam vertoond wordt op sociale media zoals Facebook, LinkedIn et cetera!
Je kan allicht social media-buttons toevoegen zodat klanten je tekst eenvoudig mogen delen op Facebook, Twitter en verschillende sociale platforms. Echter daarmee houdt het niet op! Je wilt vanzelfsprekend dat de link naar je blogartikel er ook prettig uit ziet op Facebook. Dit kun je doen met zogenoemde “Open Graph”-tags. Hierbij voorzie je je link van een plaatje, opdat mensen sneller gezind zijn om te klikken. Hoe je opengraph-informatie aan je webpagina en pagina’s toevoegt leggen we een andere keer uit.
Gebruik Google Analytics en analyseer je klanten.
Vrijwel iedereen heeft Google Analytics op zijn webpagina staan. Dat is heel leuk, maar je hebt er minimaal aan als je niets met die kennis doet.
Onderzoek op welke pagina’s je klanten het regelmatigst binnenkomen, op welke pagina’s ze het vaakst weg klikken en benut deze informatie om die pagina’s te verbeteren.
Daarbij is het zinvol om te zien waar precies klanten vandaan komen. Welke zoektermen passen je klanten toe en valt hier nog iets te bereiken?
Google Analytics plaatsen op je WordPress-webpagina: maak van klanten volgers!
Elke maal dat er een gast op je webpagina of blog komt, is dit een mogelijkheid om van een bezoeker een “abonnee” te maken. Zorg dat je social media-buttons hebt die jouw klanten verwijzen naar je Facebook-, Twitter- en Google Plus-accounts. Zo ontvang je langzaam een groep van terugkomende klanten.
Als iemand je Facebook-pagina leuk vindt of jou volgt op Twitter, is dat zeker een aangenaam signaal; ze vinden het wetenswaardig wat je doet of schrijft, en wensen op de hoogte worden gehouden. Ingeval je nieuwe tekst hebt, zorg dan dat je dit via de sociale media verspreidt!
WordPress sociale media plug-ins.
Behalve het bijblijven van sociale media-accounts, kan het bruikbaar zijn om een e-mail-mailing bij te houden. Zo krijgen je “subscribers” een mailtje als je nieuwe tekst voor ze hebt.
Tot beëindiging het volgende: niet iedere webpagina is identiek!
De toelichtingen zijn uiteraard op talloos websites van toepassing. Houd er desalniettemin immer rekening mee dat niet iedere webpagina gelijk is! Wat voor de ene webpagina en/of weblog werkt, werkt voor een andere webpagina juist totaal niet.
Damiaan van Vliet is WordPress front-end developer bij Albus Webdesign. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de ICT sector. Zijn kernwaarden zijn geduldig, doelgericht en gestructureerd. Hij stemt zichzelf af op de wensen van de klant en houdt de zaken eenvoudig waar dat kan.